fredag 8 januari 2010

Fenomenet offentlig tvättstuga

Jag kan med glädje erkänna att jag inte besökt någon sådan på väldigt länge, men jag har en historia som sitter djupt i min själ.. av fruktan kanske.

Hela alltet utspelade sig i en källare i Mölndal, där jag bodde i ganska många år. Strikta regler gällde när man skulle tvätta i den offentliga tvättstugan. Inget tvättande på söndagar samt strömlöst från kl 21.00 - 08.00 (så att man inte skulle passa på att tvätta på nätterna). Det sena passet började kl 17-20. Jag slutade jobbet på Hisingen vid 17 och var därför aldrig hemma innan 18, vilket gjorde att min tvätt aldrig hann att bli torr i torkskåpet.
Jag kom på den briljanta idéen att lämna tvätten i torkskåpet över natten, för att hämta upp den innan jag gick till jobbet tidigt (typ halv åtta) och innan det tidiga tvättpasset började kl åtta.

Sagt och gjort..
Jag gick ner i tvättstugan för att hämta upp min tvätt följande morgon kl halv åtta. Då stod hon där.. Tvättstugetanten den fruktade (jag började darra, men det vill jag inte erkänna).
Hon hade kammat ut alla mina kläder och slägt dom i en tvättkorg, och så stod hon där och fejade. Jag blev mycket förvånad över att se en sådan energisk människa så tidigt, hon kunde ju ändå inte börja tvätta förrän om en halvtimme..
-Hej hej!! säger jag och börjar fylla min tvättpåse med de utslängda kläderna
Hon blänger surt och säger
- Jag visste att det var dina kläder du gör så här jämt.. lämnar dina kläder i skåpet och inte städar. Muttrar
- Nja det kanske har hänt säger jag, men din tvättid börjar ju inte förrän åtta och om du hade kommit då så hade tvättstugan varit städad och mina kläder varit borta.
- Ja men du lämnar alltid en massa skit
- (börjar tröttna på den tråkiga konversationen och frågar) Är du grälsjuk idag?
Hennes ansikte förvrids i en grimas och antar en ännu rödare ton
- Jag ska anmäla dig för Mölndalsbostäder jag vet vilket lgh:s nummer du har!!
-Ja ja gör det om du nu inte har något annat som är viktigare att göra i ditt liv, än att anmäla folk och städa tvättstugor. (springer ut genom dörren för att inte få en sopkvast i bakhuvudet)

Jag blev aldrig anmäld.. för jag flyttade strax därefter till stockholm. Det var kanske tur för mig, hon verkar ju vara en aning galen.

Inga kommentarer: