tisdag 2 februari 2010

tjuvlyssnar..

Idag när jag åkte tunnelbana tjuvlyssnade jag på två män som pratade. Den ena gav restips till den andre som skulle åka till Bombay.
Han säger
- Gå inte till turistkvarteren i centrala Bombay! Dra dig längre norr ut till slumkvarteren, där får man det där äkta.. det som är Indien, och så finns det inte några andra turister.. för det vill man ju inte se .. turister *båda nickar i samförstånd*
Det är inte alls farligt.. i alla fall inte på dagen när det är ljust.

Hmm jag funderar.. Detta är inget konstigt, alla diskuterar så här.
Vi vill åka till ställen och uppleva kulturen och människorna på riktigt, det som är äkta och helst utan andra turister närvarande.
Problemet är (enligt mig) att det går inte uppleva det där äkta (på en vecka) när Du inte hör hemma på det stället som besöks.
Du kan uppleva det som är äkta Svenskt, men det beror på att Vi, du och jag bor i Sverige. Dom som kommer hit och vill uppleva det äkta svenska, får se Abbas Sill, köttbullar, midsommarstänger och folkdans. Frågan är.. Är detta det genuina svenska? Nja..

Den här jakten efter genuina äkta fortsätter, samt jakten efter den perfekta stranden utan andra turister..

Inga kommentarer: