torsdag 11 augusti 2011

Ett visdomsord på vägen mellan gullmarsplan och hemmet

Jag kan inte sitta still
(vilket jag borde göra eftersom jag har ledbandsinflammation i vä fot)
Nu när jag och tjejen får umgås igen efter semester så är vi mycket ute i svängen.
Idag skulle vi varit hemma och jag skulle sitta med foten högt och dricka kaffe,
men det tyckte inte Ronja.
Därmed arrangerades en lunch med pappa Jo

På vägen hem från globen där vi åt lunch och efter att jag i vanlig ordning var tvungen att kolla på barnavdelningen på hm och lindex i globenshoppingcenter rullade vi hemåt

På gullmarsplan var det dax för matstopp för bebis, satte mig på en bänk.
Bredvid mig satt en farbror (med en systempåse. Det finns många sådana farbröder där)
Han började berätta att han själv minnsann hade fyra barn och tre barnbarn.
Han tyckte att det var skitjobbigt med barn, men att det var något som hjärnan hade valt bort att tänka på (hmm typ fyra gånger påminde jag honom om).
Han pratade på om sitt liv och erfarenheter av barn..
I vanliga fall brukar jag tycka att det är jobbigt, men den här gången satt jag kvar och pratade lite.
Han gav mig några ord på vägen samt ett och annat visdomsord.
Han sa;
- Lita aldrig på det som står i böckerna. Gå efter din hjärna, hjärta och känsla när du uppfostrar dina barn .. Då blir det som bäst.
- När det krånglar till sig i livet är kärlek den enda lösningen.. ge så mycket kärlek du bara orkar och du ska få dubbelt tillbaka. :)
- Tro inte att du har erfarenhet av att ta hand om barn när du skaffar nummer två.. då kan hela din världsbild rasa.

Jag tackade honom så mycket för råden och började rulla min nu sovande bebis mot mitt stamhak och en kaffe latte.

4 kommentarer:

la lizitas sa...

hahaa!!! o jag skulle åka hem och tänka på dessa visdomsord, sådan är jag, jag skulle tänka det var meningen att jag skulle träffa denne visdomens man i alkis-förpackning. I honom fanns nämligen dalai lama. Jag är INTE ironisk, det var länge sedan jag träffade någon vettig alkis. Jag måste ut på äventyr lite oftare.. Ska vi ses nästa vecka??

Thomas NYC sa...

Jag borde uppenbarligen lyssna mycket oftare på män med påsar från Systemet, istället för att gå åt andra hållet.

LabHäxan sa...

Hmm man kan göra en grovgallring först när det gäller dessa män. :)

LabHäxan sa...

Klart vi ska ses Liza!! Salsa imorgon onsdag?