torsdag 22 januari 2009

En liten sväng i LA..

Nu har salsaterminen definitivt dragit igång på allvar. Igår var jag och min dansante vän Mr M på drop in kurs i Salsa LA Style. Vi var på okänd mark.. vi beblandade oss med en massa LA folk, detta sprattlande släkte. I vanliga fall håller vi oss till Kuba och Kubansk salsa.. tryggt. Vi hade LA kurs i två timmar, sen fick vi vår belöning.. dansa kubansk salsa. =)

Jag kan bara berätta lite kort skillnaden mellan dessa två. Salsa kommer ursprungligen från "Son" som är dess grundrytm även en egen dans, och denna kommer från Kuba. Alltså är Kubansk salsa den salsatyp varav allt härstammar (rätta mig om jag har fel salsavänner).
När salsan kom till USA, så skapades avarter (kanske jag kan säga). LA style är lite mer av en showdans som dansas på en linje (till motsats mot kubansk salsa som dansas ungefär som bugg.. runt runt). Vetenskaplig förklaring.. hmm!!

Vi skötte oss galant. Det är en otrolig lyx att gå tillsammans med någon som jag vet kan dansa, och gör detta väldigt perfekt. För går jag själv måste jag hålla till godo med vad som erbjuds för kvällen. Då kan det vara Karlar av olika typer;
  • Slitar-typen: Denna typ håller armarna i ett järngrepp, som innebär noll rörelsefrihet (neeej jag ska inte rymma, eller jo kanske ändå)
  • Jag tror jag är fantastiskt bra men har ingen självinsikt-typen: Dansar fel fel fel (Håll minen och hoppas att det ska roteras snart)
  • Döda fisken-typen: Händerna är lite lätt fuktiga och blicken flackar. Duktiga dansare, men jag behöver en man med fast hand (lagom fast). sorry!
  • Ur rytmen-typen: Den här typen är duktig tekniskt sett, men rytmen i musiken existerar inte. De börjar inte i takt och slutar inte i takt. Enkelt fast ändå så svårt.
  • Dansa nära-typen: Tryckare vill jag inte dansa... jag kom för att dansa salsa.
  • Den perfekte: Japp dom finns.. men smaken är väldigt olika som vanligt.

Tror att listan går att komplementera (kom igen nu tjejer jag vet att ni kan några fler typer). Eller varför inte tvärtom. Det finns säkert kvinnliga motsvarigheter.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Angaende tjej-typer sa har jag stott pa ett antal (nar jag gick pa salsakurs har i New York). Nu ska det ju tillaggas att jag formodligen inte ar nagot vidare men jag kunde lara mig stegen hyfsat snabbt (tror jag). Ok, tjejtyper jag traffade pa:
- Doda fisken - slapp i hander, armar jag allt. Helt oinspirerad att dansa med.
- Noll-rytm OCH/ELLER inte en susning om stegen efter fyra veckors kurs. Ingen hojdare.
- Kan stegen men dansar till sin egen rytm dvs later inte mig leda. Ingen hojdare heller eftersom det blir helt orytmiskt. Dessutom kom jag ur takt och glommer hur jag ska dansa (efter fyra veckor sitter stegen INTE i ryggmargen).
- Kan stegen sadar men later killen leda. Gar riktigt bra att dansa med.
- Kan all steg/kombinationer, har rytm men later mig leda anda. Sjalvklart helt bast att dansa med.

Thomas

LabHäxan sa...

Oh vad roligt!!! Inte visste jag att du gått en salsakurs. Vi måste pröva en solig dag, vilken typ jag är.
Tror att jag lätt kan utesluta de tre första. Ibland kan jag bli lite lätt förvirrad och glömma hela stegkombinationen, men jag ser det som en chans för killen att få dominera lite.
Rytmen har jag dock inga problem med. =)

Anonym sa...

Det later bra for min del. Du kan ju dock rakna ut hur bra jag hann bli efter fyra veckor (tva-tre ganger i veckan). Jag skulle dock kunna tanka mig att ga en kurs igen bara for att det ar kul (det trodde jag aldrig skulle handa). Jag skulle gissa att du ar tjejtyp fem, men du ar odmjuk som vanligt.

LabHäxan sa...

Det är ju ändå roligare, att du kan tänka dig att lära dig mer. Det handlar inte om hur bra du är utan hur roligt du tycker att det är. Tackar för komplimangen!!