onsdag 3 december 2008

Stockholm versus Göteborg

När jag bodde i Göteborg hade jag aldrig någon specifik längtan efter att flytta till Stockholm. Jag kände aldrig att; Den här stan är så jävla tråkig, och mina vänner är så grå. Jag måste flytta till Stockholm där är allt ballt. Nepp! Tvärtom jag älskade Göteborg och mitt liv där.
Tyvärr ville ödet något annat med mitt liv!! Ödet ville att jag skulle flytta till Stockholm, och dessutom bli kvar här. På gott och ont.

Första året höll jag på att dö.. men nu har jag slutat med det, och trivs faktiskt jätte bra. Har kvar min allra bästa vän i Göteborg (tyvärr), men hon flyttar säker snart till den fantastiska hufvudstaden, när hon har sett min lista på för- och nackdelar. Eller hur Stina??

Igår när jag tog en fika innan min salsalektion funderade jag på för- och nackdelar med Götet versus Stockholm. Har ett otroligt behov av att ventilera detta en gång för alla..

Stockholm Fördelar
  • Ett gigantiskt utbud av tjänster och affärer. Allt finns här, det kan göra en flicka mycket lycklig!!
  • Tunnelbanan (snabb och effektiv)
  • Stockholm är en jätte fin stad. Närheten till vatten i stan.
  • Vintrarna är kalla (för det mesta), och mycket snö. Jippie!
  • Somrarna innehåller för det mesta fint soligt väder.
  • A bor här.. (vet inte om man kan räkna det som ett argument, men det får stå kvar så länge)

Göteborg Fördelar

  • Kusten och havet
  • En lagom stor stad, dvs man blir inte ihjältrampad en lördag (om man går till Nordstan i juletid ökar risken något)
  • Stort salsa utbud
  • Väldigt nära till allt.. även fast Ikea ligger utanför stan är det inga problem att ta sig dit (fast å andra sidan suger ju kommunikationen dit ut, så hmm kanske inte är en fördel trots allt)

Stockholm Nackdelar

  • Allt folk som trängs och armbågar sig fram. Har nog aldrig hört någon be om ursäkt för att de sätter en armbåge i sidan. Centralen på morgonen är en mardröm, för att inte tala om julhandeln en lördag.
  • Pendeltågen är en anomali
  • Allt tar väldigt lång tid, och kräver planering. Allt måste bokas i förväg. Vi kan inte bara få ett infall och gå på teater, för biljetterna har varit slut i en månad. (eller så får man en biljett med "skymd sikt" dvs man ser inte ett skit.)
  • Det är dyrt att ligga på topp

Göteborg Nackdelar

  • Spårvagnarna suck!!
  • Stan är grå och tråkig.
  • Inget utbud av teater och kultur. Inga bra flamencolärarinnor (obs mycket viktigt)
  • Vintrarna är bedrövliga, somrarna är bättre men inte riktigt bra.
  • Maneter Hua!!

Japp då har vi kommit till en konklusion.. Stockholm vinner faktiskt, väldigt knappt men ändå. Jag inser också att jag har tagit ett korrekt beslut.. och att ödet inte alltid är så illa, även fast det verkar så i början.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Stockholm vinner? Har trodde jag att jag kande dig. Vi har ju i och for sig inte traffats lika mycket de senaste 10 aren (av forklarliga sjal) men anda. Om jag gjorde en lista over for och nackdelar, Goteborg vs New York sa skulle nog Gotet vinna anda. Jag tyckte somrarna var kanon i Gbg, har i New York ar det pa tok for varmt och snacka om trangsel och mindre trevliga individer... Dessutom tycker jag att Goteborg skulle fa ett plus for att folk ar gemytliga (vilket de inte verkar vara i "hufvudstaden" heller). De trevligaste Stockholmsbor ar sakert inflyttade goteborgare :-)

Kul blogg for ovrigt.

Thomas

LabHäxan sa...

Kanske ett litet taffligt försök till att övertyga mig själv om att jag flyttat till rätt stad. =)