måndag 1 december 2008

Ett av årets kyrkjippon..

Igår var det dax för ett av årets kyrkjippon.. Första Advent. Helt plötsligt fylls kyrkan till bredden. Från att ha varit kanske 50 personer max en sån där "vanlig" söndag (typ 22:dra söndagen efter trefaldighet), är alla platser upptagna även på läktaren. Jag undrar just var är de där 950 personerna är en vanlig söndag? En typ av rutin kanske, människor behöver ha rutiner och göra sådant som går över generationer.. vad vet jag. Eller så blir de bara plötsligt religiösa två gånger i december, och sen räcker det över resten av året.. tror dom!! Suckers..

Satt i alla fall bredvid en typisk pälshattstant, som dessutom var en aning tondöv. Snart kommer hon få damma av sin minkpäls med tillhörande hatt igen, för då är det julotta för de äldre mer traditionella, och midnattsmässa för oss trötta ungdomar. =)

Min första julklapp inhandlades på Åhléns city. Mycket bra inrättning för julklappsinköp. Utan större ansträngning kan jag inhandla allt jag behöver där... Höll på att bli helt förpestad på parfymavdelningen, få ett astma anfall med påföljande allergisk chock. (muttrade något om att det är väl dumt att spruta rakt ut i luften när det finns en pinne man kan spruta på, kan tolkas på många sätt)

Ajjen lyckades komma ur sin koma för att ta en kopp te med mig i Gamla Stan.. jippie. Tog en sväng på Julmarknaden, fick nästan lite julkänslor. Var tvungen att sura lite eftersom det fanns en massa lamm, men ingen gris i julkrubban i Storkyrkan. (detta med tanke på det fina smeknamn jag fått av den kärleksfulle A.. Gödis = Gödgrisen. I gengäld får han heta Lammet eftersom han är så ung jämfört med mig. Tycker nog att mitt smeknamn är mycket mer smickrande, medans hans .. mmm jag får fundera på det). Surandet avtog dock när vi lagade raggmunkar till middag, en av mina favoriter.

En lyckad helg ... igen.. Mot alla odds

Inga kommentarer: