fredag 5 juni 2009

Dessa pendeltåg..

Trött, sliten, frusen och ganska less drog jag mig hemåt från jobbet (en timma senare än planerat som vanligt). Då är naturligtvis pendeltågen försenade. Det brukar vara saker som växelfel, signalfel och vagnfel. Idag var det ett intressant fel, som kanske inte ens var något fel, det hette.. Befarat spårfel. Öhhh!
Så här säger ordlistan om ordet Befara
Befara
misstänka att något negativt är sant; vara rädd för att något /negativt/ är fallet

Ja just det misstänker att något är sant. Det gick till på följande vis tror jag.
En SL gubbe säger (efter ett par öl eftersom det är fredag).. Jag tycker det ser ut som om det skulle vara en spricka i spåret. Hans kollega sneglar... mmm det är sant, det är ju inte bra. Låt oss meddela huvudkontoret.
Vi har ett befarat spårfel söder om Sundbyberg. Låt tågen köra i 30 km/h ett tag tills det rättar till sig (eller tills ölen har lämnat SL gubbens dimmiga syn).

Så min resa hem idag gick på i runda svängar (eller väldigt långsamma svängar) 1,5 h..

5 kommentarer:

Xanthopteryx sa...

Nämen, stackare! Skönt att vara hemma nu då, och vila upp sig?
Och tänk positivt - det kunde ju tagit tre timmar =)

Thomas NYC sa...

"Signalfel". Det later som SJ mellan Goteborg och Varberg, atminstone under 90-talet. De hade mer eller mindre permanent signalfel pa den tiden."Befarat sparfel" var en ny variant som jag inte hort forut.

LabHäxan sa...

Xantho: Jag borde gå en kurs hos dig.. om hur man ser jobbiga saker från en väldigt positiv synvinkel. Säg till när du är beredd att starta!! =)

Thomas: Ha ha nä signalfel kan jag förstå mig på lite grand, men något befarat spårfel var svårare.

Xanthopteryx sa...

Hmm, tror du verkligen jag är rätt person för det?
I så fall så, säg till när du är redo?
Jag har ett par lediga dagar nu innan midsommar då jag rymmer hemifrån, så annars får det väl bli när jag hittar hem igen. =)

Det var inte bra med 30-årsfest i går kan jag nu konstatera - känner mig halvdöd...

LabHäxan sa...

Oh 30-års fester är bra.. men kan vara tufft i efterhand.