fredag 20 februari 2009

En sväng i Havanna..

Om ni inte visste det, så ligger Kuba på Sveavägen i Stockholm. La Habana är ett Kubanskt hak, som spelar bra salsamusik på Torsdagarna. Har blandas två helt separata kulturer. Vi har de något stela svenskarna (som laddar med nån drink eller två innan de vågar pröva dansgolvet, mycket snack lite hockey). Sen har vi sydamerikanerna och naturligtvis Kubanerna, som har takten i höfterna och dansar fantastiskt utan en enda danslektion. (Orättvist!!)

Igår var jag och M i vår rätta miljö. Sist var vi på okänd mark, då gällde det salsa a la LA style. Nu kunde släppa loss salsahöfterna i vår specialitet. Salsa Cubana.
I början när vi var i princip ensamma på dansgolvet .. var det perfekt. Han förde jag följde. Allt gick som en dans. Sen tätnar det på dansgolvet (inte riktigt lika roligt). Vårt problem (som inte är något problem i sig) är att vi dansar för "yvigt".
Därför tänkte jag, i helgen introducera en DVD för M (steg ett i hur man begränsar sitt dansande till bara en liten fläck på dansgolvet). Vi känner alla till "Dirty Dancing", men få känner till "Dirty Dancing 2". Den filmen kommer att göra susen för vårt yviga dansande. I filmen dansas en lite mer tightare salsavariant.

Ut med det svenska och in med de lite mer heta kubanska trakterna. I Know we can do it

1 kommentar:

LabHäxan sa...

Såg när jag tittade på tidigare inlägg, att jag skrivit om La Habana innan. Lite repetition skadar dock inte.. =)