torsdag 9 april 2009

Queen of fucking everything..

För det är så här man kan känna sig ibland, när det blåser medvind. Jag kanske inte riktigt har nått dit än helt och fullt, men jag jobbar på det hårt och målinriktat. Dr Feelgood säger att snart skall det blåsa medvind för mig också. Självplågeri, självdestruktion och offerkoftor är inte inne längre. Däremot närmar sig påsken med stormsteg..

Så nu ska jag utmana mig själv.. inte mycket men lite.
Jag och M ska äta påskmiddag på självaste påskafton. Först tänkte jag göra det lätt för mig, o laga nån av mina paradrätter (typ kyckling a la Jacob eller nåt, kyckling = påsk tyckte jag). M tyckte inte att man skulle äta kycklingar, efter som dom på påsken är så gula och gulliga. Han har rätt!!
Jaha.. vad ska göras nu då tänkte jag. Lamm naturligtvis. he he. Va!! Vad kom den ifrån.. jag kan ju inte laga lamm. Jag kan ragga på lamm, och jag var tillsammans med ett i ett halvår.. ja o se hur det gick.
Konsulterade lite folk på jobbet, och fick hundra förslag på olika marinader och kryddor hit och dit. Ullsmak som botas med kaffebönor, o hej o hå.

Lät mig inte förvirras. Gick till slaktaren och köpte fyra lammkotletter. Nu har jag gjort en soppa av alla förslag, och jag känner att det här kommer bli bra. Självförtroendet är på topp. Sen diskuterade vi resten av ingredienserna till en riktig påsk, och kom fram till följande menyförslag.
  • Aperitif (den står M för, jag får bara vänta och se)
  • Förrätt: Blandade sillar och ägg (snaps kan man få till det om man vill stärka sig inför lammet)
  • Huvudrätt: Ungsbakade lammkotletter provencale med potatisgratäng (rödvin till det)
  • Efterrätt: Liten rulltårtebakelse med grädde toppade med egenhändigt gjorda kycklingar (eller andra figurer som bara fantasin erbjuder, jag vet vad jag ska göra he he) Kaffe
  • Efter Efterrätt: (jaha den punkten var M:s också, bara att slappna av)
  • Mojito (lite Kuba måste medverka i den annars väldigt svenska påskmaten, och rom är bra för matsmältningen)

Jag tror menyn har potential helt klart. Sen beror det på hur Jag hanterar varorna. M är ett fint stöd, och en bra försökskanin (både lamm och kanin till påsk).

Så finns ju alltid McDonalds..

3 kommentarer:

Thomas NYC sa...

Mojitos till paskmiddagen, klockrent. Med sockerror mojligen?
Hoppas att middagen blir/var sa bra som den later pa pappret och Glad Pask.

LabHäxan sa...

Japp hade jag bott på kuba, hade det definitivt varit sockerrör i. Här får vi nöja oss med råsocker eller muscavadosocker.
Ha en fantastisk Påsk du också.. Hälsa frugan

Thomas NYC sa...

Vi har en kubansk restaurang ett par kvarter bort dit vi gar ibland. Deras mojitos ar bast, med sockerror till.